Falsch platzierte Infusionen können bei Frühgeborenen großes Leid verursachen. Das Wilhelmina-Kinderkrankenhaus hat ein Crowdfunding für Geräte gestartet, die eine Lösung bieten können. Das Ziel von einer Tonne wurde bereits weithin erreicht.
Dit artikel is afkomstig uit Trouw. Elke dag verschijnt een selectie van de beste artikelen uit de kranten en tijdschriften op NU.nl. Daar lees je hier meer over.
Ze ligt met haar 866 gram in de couveuse in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ). Een onmetelijk schattig propje, met de huid nog los om haar lijfje. Eigenlijk zou ze pas in oktober geboren worden, maar Julie deed haar al gekozen naam eer aan door op 22 juli ter wereld te komen. Haar vader en moeder komen iedere dag om haar te verzorgen, te liefkozen, te bewonderen. Met haar 34 centimeter in foetushouding past ze in de hand van een volwassene. Haar eigen hand is niet veel groter dan een duimnagel. Terwijl haar vader haar een luiertje omlegt, slaat ze kirrend met haar armpjes.
Om haar in leven te houden moet ze soms aan het infuus, net als bijna alle kindjes in de couveuse. Met hoeveel zorg verpleegkundigen dat ook doen, het is geen sinecure om een naald in een adertje krijgen en daar te houden. De bloedvaatjes zijn zo piepklein dat een verpleegkundige bij het inbrengen een rood lampje onder het armpje of beentje houdt, zodat je de bloedvaten goed kunt zien.
„Als je bij een volwassene of een wat oudere baby een infuus aanlegt, dan merk je het gelijk als het niet goed zit“, zegt verpleegkundige Jozua van Duuren. Een volwassene geeft het gelijk aan en een baby gaat huilen. „Bij een te vroeg geboren baby ligt dat anders, die kan nog niet aangeven dat er iets mis is.“
Opgezwollen armpjes, bulten en blaren
Met grote gevolgen. Als de naald niet goed zit, belandt het medicijn niet in het bloedvat, maar in het weefsel eromheen. Met een beetje geluk merkt de verpleegkundige of iemand anders het snel op en wordt het infuus opnieuw aangelegd. Maar vaak duurt het even voordat duidelijk is of het goed zit. Van Duuren laat foto’s zien. Opgezwollen armpjes. Bulten, blaren. Een piepklein beentje met een zwarte plek. „Dit kan al na een half uur of een uur ontstaan“, zegt hij. Bij ledematen van volwassenen zijn zulke beelden al heftig, bij de minuscule armpjes en beentjes al helemaal. Een baby kan er blijvend letsel aan overhouden.
Van Duuren zag het zo vaak misgaan dat hij bij de leiding aan de bel trok. „We zijn het gaan registreren.“ Het bleek alleen al bij het WKZ tientallen keren per jaar te gebeuren, met zo’n dertig tot veertig keer per jaar problemen in de zwaarste twee categorieën: graad drie en vier. „Ik weet zeker dat andere ziekenhuizen er ook last van hebben“, zegt hij. Landelijk gaat het dan al snel over honderden gevallen per jaar.
Aufguss auf dem Kopf
Linda Goebertus, die Mutter der frühgeborenen Zwillinge Ella und Gwen, die drei Brutkästen von Julie entfernt sind, kann das nachvollziehen. „Seit ihrer Geburt hatten sie unzählige Infusionen. Es gibt keine andere Möglichkeit, aber es ist intensiv. Gwen hatte sogar eine Infusion am Kopf, weil sie so sehr gestochen wurde.“
„Ich habe Gwen jetzt zum ersten Mal laut weinen hören, als sie die Injektion bekam. Es wurden schon so viele Behandlungen und so viele Injektionen durchgeführt.“ sagt sie emotional. „Wenn ich darüber nachdenke, kommen mir sofort die Tränen. Dabei bin ich überhaupt kein emotionaler Mensch. Das geht sehr tief.“
Van Duuren entdeckte, dass es ein Gerät – den ivWatch – gibt, das in der Lage sein sollte, die Probleme sehr schnell zu erkennen. In Katar und den USA ist es bereits weit verbreitet. Das WKZ erhielt ein Probegerät und testete es eine Woche lang. „Vor dem Prozess hatten wir mehrere Verletzungen dritten Grades und auch nach dem Prozess. Nichts während des Prozesses.“
Seien Sie pünktlich da
Mithilfe von Infrarotlicht erkennt das Gerät, ob Flüssigkeit aus den Blutgefäßen austritt. „Dann erhalten Sie eine Benachrichtigung. Wir haben während des Tests mehrere Benachrichtigungen erhalten. Dann sind Sie rechtzeitig da und können es wiederherstellen.“
Die Geräte kosten jeweils dreitausend Euro. Für Sensoren fallen zusätzliche Kosten an. Da die Geräte noch nicht umfassend getestet wurden, ist in den Gesundheitsbudgets noch kein Platz dafür. „Unser Ziel ist es, sie in die Regelversorgung einzubeziehen, aber dafür müssen wir zunächst beweisen, dass es wirklich funktioniert“, sagt Van Duuren. Deshalb startete er gemeinsam mit der WKZ eine Crowdfunding-Kampagne: Ziel war es, 100.000 Euro für fünfzehn Geräte und Sensoren zu sammeln.
Die Aktion hat einen Nerv getroffen. Trotz der Ferienzeit wurde der Anruf in den letzten Wochen massenhaft beantwortet und der Zählerstand überschritt mittlerweile die 142.000-Euro-Marke. Van Duuren ist immer noch verblüfft: „Ich konnte es kaum glauben. Wir lassen das Crowdfunding noch eine Weile offen, dann können wir noch mehr Geräte für andere Abteilungen kaufen.“
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